Ve čtvrtek 8. 12. 2011 byl zveřejněn na webových stránkách obce protokol o kontrole samostatné působnosti obce Ktiš Ministerstvem vnitra. Kontrola byla provedena v září 2011 a bylo kontrolováno období od ledna 2010 do srpna 2011. Tedy i období, ve kterém proběhly rozhodovací procesy bez účasti veřejnosti, tj. jednání ZO dne 14. 6. 2010, na kterém byl vydán souhlas s hornickou činností o němž stále panují pochybnosti a tajné zasedání OZ 17.3.2011. Tyto události byly předmětem našeho podnětu na MV a kontrolní závěry k tomuto podnětu jsou předmětem stížnosti, na kterou jsme dosud nedostali odpověď. Ze zveřejněného protokolu jasně vyplývá ledabylost provedené kontroly, chybné kontrolní závěry a neuvěřitelné konstatování, že z porušování zákona nebude vyvozena žádná odpovědnost. Dovolíme si Vám na několika příkladech dokázat, jak se paní starostka s kontrolory vypořádala a jak se kontroloři nechali obalamutit. Z kontrolního protokolu vybíráme pouze odstavce, u kterých můžeme dokázat lež, pochybení nebo přinejmenším manipulaci se skutečností. V bodu 1.3.1 protokolu je uvedena tabulka prověřovaných zasedání ZO. Tuto tabulku jsme doplnili o další údaje pro porovnání s údaji uvedenými v protokolu.
V odstavci 1 protokolu se uvádí, že podmínka informování o místě, době a navrženém programu v 7 denní lhůtě před zasedáním ZO, stanovená v § 93 odst. 1 zákona o obcích, byla splněna. Toto tvrzení, o kterém vedeme s obcí spor, bylo doloženo pozvánkami na zasedání s datem vyvěšení a svěšení z úřední desky. Podle místních zvyklostí však můžeme tvrdit, že takovéto pozvánky byly spíše výjimkou a nejméně v jednom případě jsme schopni to prokázat svědeckou výpovědí. O podezření na dodatečnou manipulaci s pozvánkami uveřejňovanými na úřední desce svědčí také skutečnost, že obec nevede evidenci dokumentů zveřejněných na úřední desce a zjištění kontrolního výboru obce ze dne 25. 7. 2011, které je uloženo v sekci Dokumenty pod stejným názvem. Tvrzení paní starostky, že z úřední desky byly pozvánky snímány vždy až po uskutečnění vlastního zasedání je také nepravdivé, viz zasedání s datem 12. 11. 2010 v tabulce. V odstavci 2 protokolu se uvádí: „Na internetových stránkách obce však bývaly často zveřejňovány neúplné pozvánky (neuvádí se navrhovaný program) na zasedání ZO. Starostka vysvětlila, že v tomto případě nešlo o i formace ve smyslu § 93. Obec pouze touto cestou zjišťovala, zda je možné v navrhovaném termínu zasedání uskutečnit. Takovéto neúplné pozvánky zveřejňovala dva týdny před navrhovaným termínem zasedání a v případě, že se členové ZO příp. veřejnost mohla zúčastnit, zveřejnila v zákonném termínu úplnou pozvánku na zasedání. Tyto pozvánky byly kontrolní skupině předloženy. Od této chybné praxe, kdy obsah úřední desky neodpovídal „elektronické úřední desce“ však obec Ktiš v roce 2011 ustoupila a nadále zveřejňovala pouze informace o připravovaném zasedání, které splňují podmínky stanovené §93 zákona o obcích. Absurdní výmluva paní starostky, která v případě, že by nešlo o tak závažnou věc stála za ocenění, dokazuje její mimořádnou schopnost manipulace s lidmi, dokonce i s členy kontrolní skupiny. Na rozdíl od kontrolních úředníků i průměrný ktišský občan ihned rozpozná vyloženou blamáž. Obec nejen, že uveřejňovala neúplné pozvánky, ale jak vidíte z tabulky neuveřejňovala je vůbec. U některých pozvánek můžeme dokázat (viz tabulka), že byly uveřejněny 1 až 7 dnů dopředu a v žádném případě tedy nemohly sloužit jako zkušební pozvánky. Komunikace se zastupiteli se prováděla pomocí mobilních telefonů, někteří zastupitelé mají dokonce problém s internetovou úřední desku obce podle svých slov vůbec zacházet. Z tabulky také vyplývá, že obec v r. 2011 ve zveřejňování neúplných pozvánek pokračovala dále, až do doby, kdy vyšla na veřejnost nezákonnost zasedání ZO dne 17.3.2011. V odstavci 3 protokolu se uvádí, že informace o zasedání ZO dne 9. 6. 2011 byla zveřejněna až dne 6. 6. 2011 a konstatuje se nedodržení zákonem stanovené lhůty a porušení § 93 zákona o obcích. Přestože došlo k porušení zákona, které může mít za následek sankci neplatnosti, tak se nic nestalo. Kontrola pouze zvedla varovně prst, udělala ty, ty, ty a zákon se klidně může porušovat dál. Připadá nám to jako dobrý návod pro ostatní problémové obce jak si mají při kontrolách počínat a co všechno si mohou dovolit. V odstavci 6 protokolu se uvádí, že zástupci obce tvrdí, že zápisy ze zasedání ZO se vždy pořizují ve lhůtě do 10 dnů po skončení zasedání. Toto tvrzení je nepravdivé. Sama kontrolní skupina prokázala porušení zákona o obcích v tomto bodě. K tomu můžeme dodat, že zákon byl takto v minulosti porušován mnohokrát a je porušován i nadále, naposledy u zápisu ze zasedání ZO dne 6. 12. 2011. V odstavci 9 protokolu se uvádí, že podle vyjádření starostky nenastala v kontrolovaném období situace, že by o svolání zasedání ZO požádala alespoň jedna třetina členů ZO. Je prokázáno, že dne 18. 5. 2011 se takovéto zasedání uskutečnilo na základě žádosti 3 zastupitelů ze dne 2. 5. 2011. Provedená kontrola je tedy formálně neúplná, protože nedošlo ke kontrole postupu dle ustanovení § 92 odst. 1 věty čtvrté a páté zákona o obcích. V odstavci 15 protokolu se uvádí, že proběhlo v obci místní šetření za účasti členů zastupitelstva obce, zástupců společnosti Garnet Group a.s. a Lesy ČR a za účasti veřejnosti. O žádné místní šetření nešlo. Proběhlo jednání ZO, které bylo dopředu naplánované a ze kterého byl pořízen zápis zveřejněný na internetové úřední desce. Na tomto zasedání se, mimo jiné, hlasovalo o povolení hornické činnosti a bylo schváleno v poměru 6:0 usnesení o schválení hornické činnosti firmě Garnet Group, a.s. Toto usnesení pak bylo neprodleně posláno na OBÚ Příbram. Po protestu veřejnosti proti nezákonnosti tohoto zasedání byl zápis z internetové úřední desky odstraněn, zasedání bylo považováno za neplatné a paní starostka požádala 24. 3. 2011 OBÚ Příbram o vyřazení tohoto usnesení z dokumentů zaslaných ke správnímu řízení o povolení hornické činnosti. Informace z protokolu o tom, že nebyla na tomto jednání přijímána žádná usnesení a že existuje podepsaný čistopis z tohoto jednání je pro nás tedy šokující. Po vyžádání a prostudování „podepsaného čistopisu“ nazvaného Zápis z místního šetření zastupitelstva obce Ktiš, jsme došli k závěru, že se jedná o podvržený, dodatečně vypracovaný dokument, který nesouhlasí se skutečností. Konstatuje dokonce události, které nastaly až za mnoho týdnů po konání zasedání. Dne 17. 3. 2011 nebylo vůbec známo, jestli Lesy ČR uzavřou nějakou smlouvu s firmou Garnet Group, a.s. V zápise z místního šetření OBÚ Příbram ze dne 14. 3. 2011 dokonce nesouhlasí s hornickou činností. Smlouva o smlouvě budoucí, která je zmíněna v „podepsaném čistopisu“ byla uzavřena a podepsána oběma stranami až 18. 4. 2011 a 21. 4. 2011. Zápis byl vypracován starostkou Ilonou Mikešovou, místostarostou Martinem Dolákem a tehdejším zastupitelem Milanem Korytou. Oba uvedení pánové a slečna Kollerová zápis podepsali. V sekci Dokumenty jsou uvedeny pro srovnání oba zápisy pod názvy: Zápis z mimořádného jednání zastupitelstva obce Ktiš a Zápis z místního šetření zastupitelstva obce Ktiš. Z uvedeného rozboru některých částí kontrolního protokolu si můžete udělat obrázek o kvalitě provedené kontroly a o praktikách obecního úřadu. Kontrolní protokol má mimo jiné sloužit zastupitelům obce pro posouzení, zda má vedení obce schopnosti a morální kvality potřebné pro výkon svých funkcí. Přiznáme se, že bychom nechtěli být na jejich místě.
|
|